Iklan Nuffnang

Iklan Nuffnang

21 November 2012

CEGHITE DURIAN PULAK..... (SERAWA DURIAN GUNA SANTAN KELAPA SAWIT KHALIS)



Hari ini nak ceghite pasal durian pulak.  Almaklumlah... sekarangkan musim durian.  Buah durian pula sedang `jujuh' sekarang ini atau dalam erti kata yang lain buah sedang banyak.  Kalau dulu musim buah durian hanya setahun sekali tetapi sekarang ini setahun sampai dua tiga kali musimnya.   Memang bertuah orang yang ada dusun durian ni.  Kebiasaannya dusun durian itu adalah peninggalan nenek moyang untuk generasi akan datang.  Mereka telah meneroka tanah dan mengusahakan tanaman ini untuk dimakan oleh anak cucu mereka. Telah menjadi lumrah pabila tiba aje musim durian, adik-beradik dan sanak saudara semua pasti pulang ke kampong untuk menikmati buah yang lazat ini.  Alangkah meriahnya ketika itu.  Anak-anak yang senantiasa sibuk dengan kerja pejabat sanggup mengambil cuti untuk pulang ke kampong halaman demi menyahut panggilan musim buah durian ini. Secara tidak langsung,  buah durian juga turut memainkan peranannya yang penting iaitu mengeratkan lagi silaturrahim sesama adik beradik. 






Kak Noor declare awal-awal lagi memang tak ada dusun durian peninggalan nenek moyang sama ada sebelah bapa atau emak.   Sejak dari dahulu lagi, kalau nak makan durian beli aje.... Pengalaman makan durian di dusun dan tinggal di rumah yang suasana persekitarannya dikelilingi oleh pokok durian dan pokok buah-buahan hanya dikecapi setelah Kak Noor  berkahwin.  Rumah mertua Kak Noor dikelilingi oleh pokok-pokok durian, pokok rambutan, pokok buah macang, dan pokok buah nangka.   Bila pokok durian telah berbuat lebat, pagi, petang, dan malam asyik dihidangkan dengan buah durian aje.  Satu badan berbau buah durian.  Perfume yang mahal pun kalah tau!  Kalau nak kata jemu, mungkin jemu dalam sejam atau dua jam aje.., kemudian kopek dan makan lagi.  Lebih-lebih lagi kalau ada tukang mengopek durian dan kita bersila di hadapan, tunggu durian siap dikopek.  Kalau tak sedap durian yang ini, kopek durian yang itu sampailah jumpa yang paling sedap.  Pokok sendiri..... itulah kelebihannya. Yang tak berapa sedap tu.., boleh dibuat tempoyak atau lempuk.    Kalau pergi menziarahi saudara-mara atau jiran-jiran di kampung tersebut, mereka akan menghidangkan durian juga.   Seminggu tinggal kat sana,  berkilo jugalah berat badan naik. Tambahan pula masa tu mengandung anak sulung.  Selera pun tak dapat control.  Bedal ajelah... rezeki dah kat depan mata.  Bukan selalu dapat makan durian macam ni.   Tetapi itu dulu.... kini  ia hanya tinggal kenangan dan memori indah di lipatan sanubari.  Hm..... sekarang ini kalau nak makan durian, main tunjuk-tunjuk kemudian bayar ajelah....  tapi tak confirm lagi dapat isi yang first class macam durian di Batu Kurau!






Rata-rata orang `cinta'kan durian.  Tetapi ada segelintir yang tak makan.  Bau aje dah nak muntah.  Tak tahu kenapa.  Ada yang mengatakan sejak kecil lagi mereka tidak makan durian sebab ibubapa mereka tidak makan durian dan adik-beradik yang lain pun tak makan durian.   Kemungkinan generasi tidak makan durian ini akan semakin berkembang sekiranya orang yang tidak makan durian berkahwin dengan pasangannya yang juga tidak makan durian.  Maka akan lahirlah anak-anaknya yang tidak makan durian.  So moral of the story ialah kalau  mahukan anak-anak anda makan durian, carilah pasangan yang makan durian, semoga zuriat yang dilahirkan akan makan durian juga.  Ha..ha... ha.. melalut pula Kak Noor!  Rasa rugi sangat orang yang tak makan durian ni.  Orang yang `cintakan’ durian sanggup membelanjakan wang untuk membeli durian Musang King yang mencecah harga RM80 – RM100 sebiji.  Masih tertanya-tanya kenapa ada orang yang tidak gemar makan durian?  Sehingga sekarang soalan ini tidak mendapat jawapannya walaupun terdapat ahli keluarga Kak Noor sendiri iaitu arwah adik lelaki Kak Noor yang tidak makan durian.  Teringat lagi Kak Noor dan adik-beradik semasa kecil apabila arwah abah beli durian, arwah adik lelaki ini akan mengambil bahagiannya untuk disimpan sampai dua tiga hari.  Walaupun tak makan, mungkin dia berpuas hati dapat menyimpannya kerana itu adalah bahagian yang diberi oleh arwah abah kepadanya.  Lastly dia akan keluarkan juga untuk adik-beradik lain makan.  





Apa yang boleh dibuat dengan isi durian?  Soalan cepumas ni!    Kalau orang dulu-dulu antara resepi yang yang cukup popular  ialah cekodok durian, pengat/serawa durian, lempuk, dan tempoyak.  Tetapi sekarang ini dah ada resepi moden iaitu durian crepe @ durian pancake. Dalam blog sana sini dan FB tengah hot dimuatkan crepe durian ini.  Banyak komen yang mengatakan crepe durian ini sedap gilerr...  Ada yang cakap rasanya macam aiskrim selepas dikeluarkan daripada peti sejuk.  Betul ke?  Kak Noor tak dapat beri komen sebab belum pernah rasa.  Nak cuba buat tu.... belum terfikir lagi  dalam masa terdekat ini.  Kalau dah buat, adalah dalam blog ini nanti.  





Kak Noor cuma tahu buat serawa durian.  Inilah resepi terulung durian dan warisan bonda yang menjadi faveret anak-anak dan suami Kak Noor.  Dihirup kuahnya begitu sahaja.  Tidak perlu ada pulut atau roti jala sebagai gandingannya.  Satu lagi kalau nak serawa durian rasa sedap; lemak dan manis, pastikan santan yang digunakan seimbang dengan isi durian. Kuahnya biarlah pekat, barulah sedap dimakan.  Justeru itu dalam masakan serawa durian kali ini,  Kak Noor gunakan santan sawit KHALIS.  Santannya memang pekat dan warnanya putih berseri.  Serawa durian yang terhasil dengan menggunakan santan ini memang lazat dan enak sekali. Rasa lemak berkrim, itulah komen rakan-rakan sepejabat bila Kak Noor bawakan untuk mereka tempoh hari.



Resepinya amat mudah sekali untuk diikuti.  Nak cuba resepinya.   Jom scroll....
  
Bahan-bahannya:
20 – 25 ulas durian (diambil dari tiga biji durian)
1 kg. santan kelapa sawit KHALIS
1000 liter air atau anggaran air secukupnya (bergantung kepada kepekatan kuah)
2 cawan gula putih
1 cawan gula perang
1 sudu kecil garam
2 helai daun pandan – disiat dan disimpul

Cara-cara membuatnya:
1.  Satukan semua bahan-bahan di atas di dalam periuk dan digaul rata.  Ramas sedikit isi durian supaya isinya tertanggal dari biji dan sebati dengan santan.
2.  Masak di atas dapur sehingga mendidih.  Kepekatan kuah bergantung kepada citarasa masing-masing.   Kalau tidak mahu kuah terlalu pekat, bolehlah ditambah air.  Tetapi jangan terlalu cair.
3.  Rasa manisnya.  Kalau tidak cukup manis bolehlah ditambah gula putih.

20 November 2012

SOTONG TIGA RASA



Sotong Tiga Rasa, kombinasi pedas, manis, dan masam yang pasti membuka selera.


Bahan-bahannya:
600 gram sotong saiz sederhana
½ biji cili benggala (merah, kuning, dan hijau)  – dipotong kiub
3 sudu besar cili kering kisar
Garam dan gula
1 cawan air
2 helai daun limau purut
Daun sup/daun bawang
Minyak secukupnya untuk menumis

Bahan-bahan tumis: 
2 biji bawang besar – dibelah enam setiap biji, kemudian dileraikan kelopaknya
3 ulas bawang putih – diracik halus
1 inci halia – diracik halus

Bahan-bahan sos:
3 sudu besar sos cili thai
2 sudu besar sos hijau thai
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos sotong atau sos ikan

Cara-cara memasak:
1. Sotong dibersihkan dan ditoskan. Kelar sotong tetapi jangan putus.
2. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sehingga naik bau. Kemudian masukkan cili kering kisar dan masak sehingga cili garing (terbit minyak).
3. Masukkan air, diikuti dengan semua sos, cili benggala, dan daun limau purut. Kacau rata dan masak sehingga mendidih. Rasanya kuahnya, dan boleh tambah gula atau garam sehingga cukup rasanya.
4. Kemudian masukkan sotong dan kacau rata. Biarkan di atas dapur sehingga sotong masak.
5. Tutup api. Semasa menghidang bolehlah ditaburkan daun sup dan daun bawang.


17 November 2012

PAPRIK DAGING


Assalamualaikum dan Selamat Bersantai di hari Ahad.  Bagi yang bekerja, esok bermula rutin seperti biasa; masuk pejabat semula.  Kadang-kadang  bila dah bercuti hujung minggu, memang timbul perasaan malas untuk masuk bekerja pada hari Isnin.  Ada yang tiba-tiba pening kepala, demam, dan terpaksa ambil cuti kecemasan atau cuti sakit.  Bagi yang telah menjangkau usia 50an, hanya mengira hari, bulan, dan tahun sahaja untuk bersara wajib.  Jika hendak bersara pilihan, kenalah tengok komitmen dulu. Kalau komitmen masih banyak, perlu fikir 1,000 kali nak bersara awal.  Tapi kalau yang berkemampuan tu, kira bonuslah bagi mereka untuk bersara awal dan beralih kepada rezeki lain pula seperti bekerja sendiri dan sebagainya.

Bercakap mengenai cuti, apa ertinya cuti bagi kaum wanita yang bergelar isteri dan ibu?  Cuti adalah segala-galanya bagi kaum wanita.  Masa cuti inilah boleh rehatkan diri setelah penat bekerja di pejabat, dan masa cutilah juga boleh ambil `sweet time' untuk melaksanakan tugasan rumah tangga.  Tetapi ada tak cuti untuk masak?  Kadang-kadang terfikir juga untuk cuti masak dan rehatkan diri aje.  Bila nak makan, pergi ke kedai sahaja atau beli lauk di kedai dan masak nasi di rumah aje.  Bagi Kak Noor, tengok keadaan.  Kalau tak larat sangat dan badanpun kurang sihat, minta Encik Suami beli lauk kat kedai sahaja.  Nasib baik Encik Suami pun tak kisah.  Dia pun pernah kata, kalau tak larat masak, rehat aje.... nanti beli lauk kat kedai.  Alhamdulillah dapat suami yang memahami.





Dalam dua tiga hari ini, Alhamdulillah diberi kesihatan yang baik dan mood pun kira ok jugalah.    Semalam dah masak lauk ketam lemak nanas.   Sampai ke tengah malam, anak-anak dan suami masih berselera  makan nasi untuk menghabiskan lauk yang masih tinggal sedikit lagi.  Pagi ini bila Kak Noor bangun bagi untuk menyediakan sarapan, lauk ketam dah clear.  Tinggal periuk aje.  Alhamdulillah..... berkat rezeki semalam.






Memandangkan semalam baru Kak Noor pergi NSK Selayang membeli barangan mentah untuk seminggu, maka  masih banyaklah ketersediaan stok.  Semalam ziarah blog rakan-rakan untuk mencari resepi paprik yang sedap dan terhenti di dapur Che Mat Gebu, nama yang tidak asing lagi dalam dunia blogger masakan, dan yang memang cukup terkenal dengan masakannya yang sedap-sedap dan garenti terleleh air liur apabila melihat gambar-gambar hidangan yang dimuatkan.  Rata-rata resepi yang dimuatkan  dalam blognya menepati citarasa Kak Noor.  Pandai sungguh Che Mat kita memasak ye!  Thumbs up!





Teruja dengan resepi paprik ayam Che Mat Gebu, hari ini Kak Noor cuba masak ikut resepi yang dimuatkan tetapi seperti biasa Kak Noor hanya gunakan bahan-bahan yang tersedia ada.  Kalau Che Mat masak paprik ayam, Kak Noor pula masak paprik daging, sebab ayam tidak dibeli semalam. Memandangkan daging yang digunakan agak banyak iaitu 800 gram, maka kuantiti bahan-bahan pun turut ditambah.  Ada juga tambahan sayur seperti kacang panjang  untuk memeriahkan hidangan.  Ternyata, memang SODAP sangat resepi ini.   Terima kasih kepada Che Mat Gebu  yang sudi berkongsi resepi.  






Bahan-bahannya:
800 gram daging lembu
1/2 biji cili epal (merah, hijau, kuning) -  didadu
300 gram bunga kobis - dipotong sekuntum-sekuntum
150 gram kacang panjang - dipotong anggaran 1 inci - Kak Noor tambah
12 biji cili padi merah - dititik
4 batang serai - diketuk
6 - 7 helai daun limau purut
2 biji bawang besar - belah 6 setiap biji dan leraikan
3 ulas bawang putih - cincang halus
2 biji tomato saiz sederhana - setiap biji belah 6
Daun ketumbar - kerat kasar
Sos ikan secukupnya

Bahan Sos:
6 camca besar sos tomato
4 camca besar sos cili thai
4 sudu besar kicap manis
2 camca besar sos tiram

Cara Membuatnya:
1.  Daging direbus sehingga empuk dan kemudian ditoskan dan disejukkan.  Jangan dibuang air rebusan kerana ia akan digunakan dalam masakan ini.  Setelah sejuk, potong daging nipis (anggaran biasa) secara melintang ara.  Gaul dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, gaul rata dan goreng jangan sampai garing.  Angkat dan toskan.
2.  Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali.  Tumis bawang besar, bawang putih, dan serai hingga harum.  Masukkan cili padi, daun limau purut dan daging tadi.  Kacau dan masak sekejap.  Tambahkan air rebusan daging tadi.
3.  Tambah bahan-bahan sos, bunga kobis, kacang panjang, cili epal, gaul rata.  Tambah sos ikan secukupnya.  Masukkan tomato dan masak sehingga sayur lembut.  Akhir sekali masukkan daun ketumbar, kacau dan rasa, jika telah cukup rasa, bolehlah ditutup api.  Hidangkan dengan nasi panas.

MASAK LEMAK KETAM NANAS

Assalamualaikum..

Selamat beristirehat bersama keluarga di hujung minggu.  Musim cuti sekolah sebegini masing-masing sudah tentu mempunyai program dan aktiviti bersama keluarga.  Ada yang membawa anak-anak bercuti di resort terutamanya yang mempunyai theme park demi  menyahut seruan kerajaan untuk `Cuti-cuti Malaysia'.   Dan tidak kurang juga yang mengambil kesempatan cuti sekolah ini membawa anak-anak ke tempat yang boleh memberi pengetahuan seperti KidZania (world of kids)  yang terletak Mutiara Damansara  dan Legoland Malaysia yang terletak di Bandar Nusajaya, Johor.  Dua tempat yang paling popular ketika ini.


kidzania malaysia 5
KidZania yang terletak di Mutiara, Damansara
Legoland Malaysia yang terletak di Bandar Nusajaya, Johor

Bagi Kak Noor belum berkesempatan membawa anak-anak untuk bercuti.  Insya Allah awal bulan Disember ini ada family vacation bersama adik-beradik semua.  Tetapi khusus untuk anak-anak belum difikirkan lagi.  Anak bongsu Kak Noor teringin sangat nak ke Legoland atau KidZania.

Ok itu cerita program/aktiviti untuk anak-anak kita semasa cuti sekolah.  Tetapi bagaimana pula dengan aktiviti memasak siibu hari ini?  Dapur berasap ke? Atau makan di kedai aje?  Atau tak masak di rumah dan makan nasi di tempat kenduri kahwin aje....  Kebiasaannya di hujung minggu dan musim cuti sekolah begini, banyak sungguh undangan perkahwinan yang diterima.  Kadang-kadang sampai dua tiga kenduri yang perlu dihadiri. Memang sahlah tak payah masak untuk makan tengah hari.  Untuk makan malam, boleh difikirkan kemudian.  Nanti bila perut dan `berkeroncong', pandailah dicari...





Dapur Kak Noor berasap hari ini.  Maklumlah anak-anak ada di rumah.  Hari ini Kak Noor masak lemak ketam dengan nanas.  Memang telah lama tak masak menu ini.  Dalam blog Kak Noor pub masih belum ada lagi menu ini.  Sebenarnya tak pelan nak masak lemak ketam ini, tetapi setelah ke NSK Selayang dan melihat ketam murah, apalagi angkut ajelah.  Sememangnya rezeki Kak Noor pagi tadi kerana dapat membeli ketam merah dengan harga yang murah.  Syukur Alhamdulillah, rezeki daripadaNYA yang kita sendiri tidak ketahui.  Sebenarnya ketam merah itu special price only for Kak Noor.  Nak tahu ceghitenye!?
Roll di bawah lagi.






Sebenarnya di NSK Selayang pagi tadi orang tak ramai.  Entah kenapa, kalau tidak sampai nak jalan pun bertembung bahu.  Bila orang tak ramai, senanglah kita bergerak ke sana sini mencari barangan dan pada masa yang sama menghabiskan masa lebih lama sedikit daripada biasa. Bercakap pasal harga ketam tadi, cuba teka berapa RM untuk 1kg.  Memang tak caye....  Kak Noor dapat beli ketam merah tu dengan harga RM9.90 sekilo.  Betul ke ni?  Tertanya-tanya juga Kak Noor.  Sebenarnya harga ketam itu tidak ditandakan lagi.  Patutlah tak ada orang  yang memilih ketam itu walaupun keadaanya masih segar. Bila telah teruja nak membeli ketam itu, Kak Noor pun bertanyakan kepada Mat Bangla yang bekerja di situ.  Katanya RM9.90 sahaja.  Dua tiga kali Kak Noor tanya dan jawapannya masih sama.   Apalagi, angkutlah sampai 10 ekor saiz sederhana. Bukan selalu dapat harga macam ni.  Dan pada masa yang sama, baru pekerja yang bertugas menyangkut tanda harga RM9.90 untuk 1 kg. ketam.  Semasa meletakkan tanda harga itu, penyelia berbangsa Cina mempersoalkan harga berkenaan.  Katanya mana boleh RM9.90, banyak rugi ohhh!  Harga sebenar ialah RM15.90 1 kg dan dia minta diturunkan harga RM9.90 dan digantikan dengan harga RM15.90.  Untuk Kak Noor harganya masih RM9.90 kerana pelanggan telah nampak harga yang digantung itu.  Itulah hak kita sebagai pelanggan!  Itulah ceghitenye.....  first time dapat rezeki cara macam ni.





Bahan-bahannya: 
1.5 kg. ketam merah saiz sederhana (lebih kurang 10 ekor)
1 biji nanas madu - dihiris nipis (guna nanas biasa pun boleh, tapi pilih yang masak)
5 batang serai – dititik
½ biji cili epal hijau (cili benggala) – dipotong memanjang
2 helai daun kunyit – disiat dan disimpul
1 kg. pati santan (ambil 1 cawan pati santan dan campur 1 cawan air untuk dijadikan santan cair)
1 keping asam gelugor
Garam, gula, dan serbuk perasa

Bahan-bahan dikisar halus (menggunakan blender): 
40 gram kunyit hidup
1 biji bawang besar India
1 biji bawang besar Holland
3 ulas bawang putih
20 gram halia
5 biji cili padi merah
Air secukupnya

Cara Membuatnya: 
1. Ketam disiang dan dibasuh bersih. Masukkan ke dalam periuk bersama-sama bahan yang telah dikisar, serai, dan asam gelugor. Masukkan air sehingga paras ketam tenggelam. Masak sehingga mendidih dan ketam bertukar warna.
2. Tuangkan santan cair, kacau dan biar mendidih sekali lagi.
3. Masukkan nanas. Selepas nanas lembut, tuangkan pati santan dan masukkan daun kunyit. Perasakan dengan garam, gula, dan serbuk perasa jika suka. Kacau rata dan masak sehingga kuah mendidih dengan api yang sederhana. Akhir sekali masukkan cili epal hijau dan tutup api.

16 November 2012

AYAM MASAK TAUCU MANIS


AYAM MASAK TAUCU MANIS - UNTUK SELERA SIKECIL

Pernah tak anak-anak kita komplen mengenai masakan siibu pedas dan membezakannya dengan masakan sipengasuh mereka?  Sibongsu perempuan yang masih dihantar kepada pengasuh (jiran tetangga) kerap kali juga menyuarakan tentang keenakan masakan sipengasuh walaupun ibunya `chef' yang terbaik di rumah.  Bila ditanya apa yang `mak' (panggilan bagi pengasuh)  selalu masak? Jawabnya masak kicap, ikan sambal, ikan goreng cili, masak lemak kuning, kari,  dan masakan-masakan lain di mana menu ini Kak Noor sendiripun pernah hidangkan.  Tetapi entah kenapa masakan sipengasuh yang lebih digemari sehingga menjilat jari dimakannya, dan bertambah-tambah nasi. Sebagai ibu, sudah tentu kita tertanya-tanya dan tercari-cari sebabnya kenapa makanan yang kita masak tidak dapat menambat citarasa anak kita. Bila Kak Noor cakap `ibu pun masak macam tu, balasnya ibu selalu masak pedas, tak macam mak masak.  Mak selalu masak manis dan tak pedas.  Asilah suka mak masak, sedap sesangat'.





Itulah perbezaan selera kita dengan anak-anak kecil.  Walaupun kita rasa masakan yang kita hidang itu `tip top', tetapi lain pula citarasa sikecil.  Mereka ada citarasa sendiri untuk menilai masakan yang mereka gemari dan tidak gemari.  So sebagai ibu dalamilah citarasa anak-anak anda dan masaklah makanan yang mereka gemari, walaupun berkali-kali diulang menu yang sama.  Kadang-kadang masakan yang ringkas lebih memberi sentuhan kepada selera anak-anak kita.   Kita sebagai ibu akan merasa puas dan gembira bila melihat masakan kita dipuji dan digemari oleh anak-anak.

Bagi menambat selera sibongsu, Kak Noor cuba masak ayam taucu manis.  Ternyata menu ini berkesan menambat citarasanya.  Alhamdulillah.... bila dia cakap sedap sangat ibu masak!  Sehingga ke malam pun dia masih makan nasi dengan lauk yang sama, bertambah-tambah pula tu!

Ayam masak taucu manis ini memang sesuai untuk anak-anak kecil yang tidak menggemari masakan pedas.



Bahan-bahannya: 
600 gram isi ayam – dipotong kecil
2 sudu besar gula perang
1 sudu kecil serbuk lada sulah
2 sudu besar taucu manis
3 biji ubi kentang saiz sederhana – 1 biji dibelah 2 atau 4
½ sudu kecil serbuk perasa
Kicap manis secukupnya  - Kak Noor guna kicap manis Jalen
1 sudu besar tepung jagung - dibancuh dengan sedikit air
1 biji buah tomato – dibelah 4
2 biji cili merah – dibelah dua, tetapi tidak putus
Daun sup/daun bawang - opsyen
Sedikit minyak untuk menumis (lebih kurang 3 sudu makan)

Bahan-bahan Tumis: 
½ biji bawang besar Holland – dihiris
3 ulas bawang putih – dihiris
1 inci halia – dihiris
1 tangkai daun kari

Cara-cara Memasak: 
1. Bersihkan isi ayam dan perap dengan lada sulah dan gula perang lebih kurang 10 – 15 minit.
2. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih, halia, dan daun kari sehingga bawang kekuningan dan naik bau. Kemudian masukkan taucu manis dan tumis seketika lebih kurang 2 minit.
3. Selepas itu masukkan ayam yang telah diperap tadi. Gaul rata dengan bahan-bahan tumisan tadi. Biarkan ayam mereneh di atas dapur dengan api yang sederhana lebih kurang 10 minit.
5. Kemudian masukkan air secukupnya (bergantung kepada banyaknya kuah). Kacau dan masukkan kicap manis, serbuk perasa dan ubi kentang. Masak sehingga ayam empuk dan ubi kentang empuk.
6.  Selepas itu masukkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah.  Biarkan kuah mendidih sekali lagi.
6. Akhir sekali masukkan buah tomato dan cili merah. Tutup api.
7. Semasa menghidang, kalau suka bolehlah ditaburkan daun sup/daun bawang

12 November 2012

AGAR-AGAR LONGAN BERSUSU




Kak Noor memang gemar menyediakan puding atau agar-agar sebagai pencuci mulut kerana inilah antara resepi yang paling mudah dan cepat untuk disediakan.  Lagipun ia boleh disimpan di dalam peti sejuk.  Bila rasa nak makan, ambil saja.  Sejuk rasanya bila mula masuk ke rongga tekak ini.

Hari ini Kak Noor nak sediakan agar-agar sahaja. Agar-agar laici telah pernah dicuba.  Apa kata cuba sediakan agar-agar buah longan pulak?  Rasanya tak banyak perbezaan dari segi penyediaannya dengan agar-agar laici.  Lagipun laici dan longan berasal dari spesis yang sama.  Untuk hidangan agar-agar longan ini, Kak Noor tambahkan susu sejat dengan niat untuk untuk menonjolkan warna keputihannya.  Tetapi bila telah dikacau, susu sejat tu bertukar warna kuning cerah.  Frust juga sebab kejadiannya tidak seperti yang digambarkan.   Walau bagaimanapun, rasanya memang sedap. Mungkin jenama susu sejat yang digunakan juga memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan warna yang kita inginkan.




Penyediaan dan bahan-bahan yang digunakan amat mudah sahaja, iaitu:

Bahan-bahan:
30 gram agar-agar strip
8 cawan air
1 tin susu sejat
1 tin buah longan - diasingkan air dan buah.  Buah dipotong kecil.
1 3/4 cawan gula pasir
10 gram gula batu

Cara-cara memasak.
1.  Bilas agar-agar dan rendam selama 10 minit, kemudian ditoskan.
2.  Di dalam periuk masukkan agar-agar dan 8 cawan air.  Masak sehingga agar-agar larut sepenuhnya.
3.  Setelah agar-agar larut, masukkan gula pasir dan gula batu. Kacau sebati dan masak lagi sehingga gula larut kemudian ditapiskan.
4.  Masukkan kembali larutan agar-agar yang telah ditapis ke dalam periuk dan masak kembali.
5.  Masukkan air buah longan beserta susu sejat dan kacau rata.  Biar mendidih sekali lagi dan tutup api.
6.  Sementara itu gaul buah longan yang telah dipotong kecil bersama dengan sedikit sirap ros.  Susun di atas dulang.
7.  Kemudian tuangkanlah agar-agar di dalam dulang.  Biarkan adunan sejuk sedikit di luar, kemudian barulah dimasukkan di dalam peti ais.  Tunggu sehingga beku, barulah dipotong.

Selamat mencuba....

KARI AYAM SERAI WANGI





Dah jemu masak kari ayam stail mamak?  Hari ini apa kata join Kak Noor di dapur untuk masak  kari ayam serai wangi pula.  First time masak resepi ini dan Alhamdulillah diterima oleh keluarga.  Bila tengok kepada bahan-bahan yang digunakan, tidak banyak bezanya dengan bahan-bahan yang digunakan untuk memasak kari ayam stail mamak.  Cuma mungkin dengan penggunaan bahan-bahan tumis seperti  serai, daun pandan, dan daun kari  telah mewangikan lagi masakan ini.  Patutlah semasa menumis, aromanya terus membangkitkan selera, wangi tidak terkata.    Kuahnya pun agak pekat dan lemak, disebabkan oleh penggunaan buah keras di dalam masakan ini.


Boleh juga dimakan bersama roti jala dan pulut kuning.  Sedap tu....
Tapi tak sempat nak buat.....


Bahan-bahannya:
1 ekor ayam, dipotong 12 atau 16, cuci dan toskan.
4 biji kentang dikupas kulit, belah 2 atau 4 setiap satu bergantung kepada saiz
1 keping asam gelugor
1 cawan santan pekat kelapa sawit KHALIS - dicampur dengan 4 cawan air (boleh juga guna santan kelapa)
2 sudu besar kerisik
2 biji cili merah atau 2 biji cili hijau - lebih wangi kalau guna cili hijau
1 biji buah tomato saiz besar, dibelah 4
Garam dan gula secukup rasa
Minyak secukupnya untuk menumis

Bahan-bahan Kisar (dikisar menggunakan blender):
1 biji bawang besar India (warna merah)
1 biji bawang besar Holland (warna kuning)
4 ulas bawang putih
3 biji buah keras
10 gram kunyit hidup
10 gram serbuk rempah kurma
50 gram serbuk rempah daging
2 sudu besar cili serbuk
1 inci halia
Air secukupnya

Bahan-bahan Tumis (dibilas dan ditoskan):
1 biji bawang besar India saiz kecil - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
3 batang serai - dititik
1 inci halia - dihiris
1 helai daun pandan - dikoyak dan disimpul
2 tangkai daun kari, ambil daunnya sahaja
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
2 biji buah pelaga

Cara-cara Memasaknya:
1.  Bersihkan ayam yang telah dipotong dan ketepikan.
2.  Panaskan minyak secukupnya di dalam periuk dan tumis bahan-bahan tumis sehingga naik bau dan bawang kekuningan.  Kemudian masukkan bahan-bahan yang telah dikisar tadi dan gaul sebati.  Tutup periuk dan masak sehingga terbit minyak/rempah garing.
3.  Setelah rempah garing, masukkan ayam dan gaul rata bersama rempah.  Perlahankan api dan tutup periuk.Biarkan ayam mereneh di atas dapur selama 10 - 15 minit.
4.  Masukkan santan dan kacau rata.  Kemudian barulah dimasukkan kentang dan masak sehingga  kentang empuk.
5. Masukkan asam gelugor, garam, gula, dan kerisik.  Kacau sebati dan biarkan kuah mendidih.
6. Setelah ayam dan kentang empuk dan cukup rasa, bolehlah ditutup api. Akhir sekali masukkan buah tomato dan cili merah atau cili hijau.  Taburkan bawang goreng dan tutup periuk.  Biarkan ia berada dalam keadaan tertutup selama 10 - 15  minit, kemudian baru dihidangkan.

2 November 2012

NASI BERIANI AYAM

Malam ini baru terluang masa untuk memuatkan resepi nasi beriani ayam yang Kak Noor jadikan sebagai hidangan keluarga pada hari kedua, Hari Raya Aidil Adha. Memang banyak sekali persediaan bahan yang diperlukan; dari bahan-bahan untuk memasak lauk beriani ayam sehinggalah bahan-bahan untuk memasak nasi beriani ayam.  Kak Noor pernah beberapa kali memasak nasi beriani  menggunakan resepi Mamak Roslan yang cukup terkenal dengan masakan nasi dan lauk kandarnya, di mana resepi yang digunakan agak mudah diikuti dan tidak banyak method yang digunakan.   Tetapi kali ini Kak Noor telah mencabar diri sendiri untuk memasak nasi beriani ayam cara masakan India.  Jika suatu ketika kita pernah makan nasi beriani dan lauknya secara berasingan, tetapi kali ini nasi dan lauk akhirnya disatukan bersama di dalam periuk  (2+1) dan dijadikan Nasi Beriani Ayam.




Apa yang pasti, antara bahan yang digunakan ialah daun pudina.  Daun pudina digunakan untuk menyediakan lauk beriani ayam dan juga nasi beriani ayam.  Daun pudina pula perlu dicincang dan dimasukkan di dalam masakan dan bukan ditabur di atas nasi atau lauk sebagai hiasan.  Bila melihat kepada bahan-bahan yang digunakan, Kak Noor dapat rasakan kelainan rasanya  daripada nasi beriani yang pernah Kak Noor masak sebelum ini.




Oh... nak tahu di mana Kak Noor dapat resepi ini?  Seperti yang pernah Kak Noor nyatakan dalam N3 terdahulu iaitu dua minggu sebelum raya, Kak Noor telah blogwalking mencari resepi-resepi yang dapat memenuhi citarasa keluarga di hari raya.  Blog yang Kak Noor temui ini memang ada kelainannya kerana empunya blog adalah seorang yang berbangsa India.  Banyak sekali masakan India yang menjadi favourite makanan orang Melayu dimuatkan di sini.  Walaupun beliau berbangsa India, tetapi bahasa perantaraan yang digunakan adalah Bahasa Malaysia (Cintailah Bahasa Kita).  Di sinilah Kak Noor memperolehi resepi nasi beriani ini.  Sebenarnya resepi asal ialah Nasi Beriani Udang. Tetapi memandangkan sejak akhir-akhir ini Kak Noor amat alah pada makanan seafood seperti udang dan sotong (muka jadi gatal dan kemerah-merahan), maka Kak Noor gantikannya dengan ayam.  So bertukarlah nama kepada Nasi Beriani Ayam.  Bahan-bahan lain tetap maintain, hanya lauk sahaja yang ditukar tau!  Bagi yang berminat dengan masakan India bolehlah jelajah blog saudara Thyaga Rajan yang berjudul Daun Kari Masakan Malaysia


Dihidang bersama acar sayur (timun dan lobak merah)

Bagaimana hasilnya?  Emm.... ikhlas Kak Noor katakan ia tidak 100%  memenuhi piawaian.  Kenapa ye..? adakah disebabkan menu itu tidak sedap atau adakah Kak Noor terlupa untuk memasukkan bahan-bahan yang sepatutnya: No...no...no... dah penat seharian di dapur ni mak oooi... ,  dan mestilah dah cuba untuk melakukan yang paling terbaik bagi mendapatkan hasil yang paling terbaik.    Tapi itulah...... kejadian nasi yang tidak berapa memuaskan hati Kak Noor.  Kebiasaannya bila digunakan beras basmathi untuk memasak nasi beriani, nasi yang telah masak akan berderai.  Pada firasat Kak Noor mungkin disebabkan beras basmathi yang digunakan adalah beras basmathi yang dibeli cara timbang (yang di dalam guni tu...)  Kebiasaannya Kak Noor beli beras basmathi Faiza.  Anak Kak Noor yang sulung juga dapat mengesan kelainan rasa nasi antara  beras  basmathi  Faiza dan beras basmathi yang dibeli cara timbang apabila telah dimasak.  Katanya beras basmathi yang dulu sedap lagi lah bu!  Tetapi tak apelah, bukan tak sedap sangat pun.... dan bukan tidak boleh dimakan...., cuma ada sedikit kureng aje..!

Ok, tak nak cerita panjang-panjang lagi.  Nanti jemu pula....  mukadimmah dah berkoyan-koyan, tetapi resepi tak muncul-muncul lagi.  Jom kita tengok...


Resepi diolah oleh:  Kak Noor, Sajian Dapur Bonda
Resepi Asal:  Nasi Beriani Udang oleh Thyaga Rajan

Sebelum memasak nasinya, kita perlu memasak lauk beriani ayam dulu.

BERIANI AYAM

Bahan-bahannya:
1.8 kg isi ayam - Kak Noor guna dada
1/2 cawan yoghurt
7 sudu besar minyak sapi
5 biji buah tomato saiz sederhana - dicincang
2 sudu teh serbuk cili
2 sudu teh serbuk ketumbar
1 sudu teh serbuk jintan manis
100gm daun pudina - dicincang
Daun ketumbar 
Serbuk perasa
2 sudu besar gula pasir
Garam secukup rasa

Bahan blend dengan 1/2 cawan air:
4 cm halia
10 ulas bawang putih
5 tangkai cili merah
9 tangkai cili hijau
1 biji bawang besar
1 sudu besar bawang merah

Bahan tumis:
2 batang kayu kulit manis
4  biji buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih
1 biji bawang besar - dimayang

Cara-cara membuatnya:
1. Panaskan minyak sapi di dalam kuali besar.  Masukkan bahan tumis dan tumis hingga naik wangi dan bawang bertukar kekuningan.
2. Masukkan bahan yang telah diblend, tomato, serbuk cili, serbuk ketumbar, serbuk jintan manis, yoghurt, stok ayam dan 1/2 cawan air.  Kacau rata biar sampai pekat dan naik minyak. Masukkan daun pudina, dan kacau rata.
3. Akhir sekali masukkan ayam dan tambahkan sedikit air lagi.  Perasakan dengan garam dan gula.  Masak sehingga ayam empuk dan kuah kembali pekat. Tutup api, taburkan daun ketumbar dan kaup balikkan ayam.  Ketepikan.


Lauk beriani ayam  telah masak, ketepikan seketika untuk dimasukkan ke dalam nasi beriani





NASI BERIANI

Bahan-bahannya:
6 cawan beras basmathi
3 sudu besar minyak sapi
100gm daun pudina - dicincang
100gm daun ketumbar - dicincang
100gm gajus
100gm kismis
1/2 cawan yogurt
1 sudu besar serbuk rempah beriani cap Babas, dibancuh dengan sedikit air
6 cawan air
Garam secukup rasa 
Gula secukup rasa
2 kiub stok ayam
1 tin kacang peas

Bahan Tumis:
2 kuntum bunga lawang
2 batang kayu kulit manis
4 biji buah pelaga


Penyediaannya:
1.  Basuh beras dengan air hanya dua kali sahaja. Kekerapan membasuh akan menyebabkan nasi kembang dan pecah.  Selepas dibasuh, rendam 1/2 jam di dalam air biasa.  Boleh juga rendam beras 5 - 7 minit di dalam air panas dan toskan segera akan membawa hasil nasi yang berderai cantik.  Tos menggunakan penapis.
2. Panaskan periuk nasi elektrik di atas dapur gas dan panaskan minyak sapi.  Masukkan bahan tumis, biji gajus dan kismis, diikuti dengan bancuhan rempah beriani.   Adunkan semua rempah ini dan jangan sampai rempah hangus. 
3.  Apabila tumisan telah mengeluarkan bau haruman dan pecah minyak, segera masukkan air yang telah disukat, diikuti dengan yogurt, daun pudina, dan daun ketumbar.  Masukkan kiub stok ayam, gula, dan garam secukup rasa.  Tutup tudung periuk dan tunggu sehingga air mendidih.
4.  Letak periuk elektrik kembali ke dalam bekasnya.  Masukkan beras yang telah ditos ke dalam periuk, kacau,  dan masak dengan elektrik sampai nasi masak.
5.  Kacau nasi sehingga rata.  Di dalam periuk yang lain, ambil 2 - 3 senduk nasi dan ratakan di dalamnya. Ambil ayam beriani dan letak atas nasi satu persatu.  Curahkah sedikit kuah di atas nasi.  Taburkan dengan kacang peas.  Buat lapis macam ini sampai habis nasi dan ayam.  Tutup periuk dan panaskan di atas dapur kembali dengan api yang perlahan lebih kurang 15 minit.  Kemudian bolehlah ditutup api dan biarkan selama sejam, baru dihidangkan. 
6.  Semasa menghidang bolehlah ditaburkan  lagi kacang peas dan buah gajus.

Iklan Nuffnag

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

Iklan Nuffnang